May 20, 2011

cukuplah wahai sang nafsu

Di sebalik hijab malu; Dia teresak dalam sendu,
Di sebalik hijab malu; Dia berperang,menawan gelodak nafsu…

Neraca nafsu: Penat sungguh menjaga hati..
Neraca iman : Allah telah
berjanji, pasti ada ganjarannya..

Neraca nafsu: Sabarkah kau mengimbangi dunia dan akhirat sepanjang hayatmu?
yang mungkin berpuluh-puluh tahun lagi..
Neraca iman : Justeru, jaminkan aku, aku akan hidup esok hari..ataupun sekejap lagi..




Neraca nafsu: Aku tak mampu.. Bukankah itu ketentuan Ilahi? tapi, bukankah telah lama kau peliharanya,
andai kau abaikannya sebentar, mungkin tak memberikan kesan pada amal-amalmu yang terdahulu..
dah banyak!
Neraca iman : Justeru, jaminkan aku, dgn amalku itu.. sudah cukup membuat aku menghirup harum JannahNya..

Neraca nafsu: Itu juga ketentuan Ilahi, hanya Dia yg layak memberi jaminan
Neraca iman : Justeru, marilah bersamaku..terusan mengejar Cinta Dia..

Neraca nafsu: Cinta Dia.. ya, perlu itu. Tapi, kutahu..nalurimu juga mahukan
cinta dunia..bukan?
ku pasti, kau juga tahu, betapa indahnya cinta dunia?
Neraca iman : Wahai nafsu.. tenang-tenanglah dikau..kankucurahkanmu dengan Kasih dan Cinta
Tuhan..
hentikan bicaramu wahai nafsu..


Neraca nafsu: Cukupkah keinginanmu dengan hanya Cinta Tuhan?
Neraca iman : Memang benar
seperti apa yang dikhabarkan, kau takkan pernah diam memujuk rayu… huhu~
jika kudihalalkan dengan cinta dunia sekalipun, Cinta Tuhan masih yang pertama.
Cinta itu perlu mekar sampai bila-bila,
wahai nafsu… Tak rasa
bersalahkah dikau, tak mencintai Dia yang telah sekian lama menyintaimu?
Yang tak putus-putus menyintaimu?
Nafsu, sudahlah… Dia pasti rindu pada esak tangismu, rengekan manjamu, pujuk rayumu padaNya..
Dia pasti rindu dan cemburu
, andai kau punya cinta yang lebih dari cintamu padaNya..
Jangan pernah kau abaikan Dia.. selangkah kau mendekatinya, seribu langkah Dia akan mendekatimu..
aku rindukan BelaianNya.. jgn kau rayu-rayu aku lagi, wahai nafsu…cukuplah..


Neraca nafsu: em
mm……….. baiklah..bisikkan padaku perihal Cinta Tuhan..
Neraca iman : Katakanlah (Muhammad),” jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku,
nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu” Allah maha Pengampun lagi
Maha Penyayang.
Katakanlah (Muhammad),”taatilah Allah dan Rasul. Jika kamu berpaling, ketahuilah bahawa Allah
tidak menyukai orang-orang kafir. (Ali Imran:31-32)


Neraca iman : Itu janjiNya, aku perlu ikut apa yg Rasu
lullah ajarkan, dan apa yg Allah khabarkan..
jgn kau teruskan pujuk rayumu.. kerana aku ingin sahut CintaNya..
Neraca nafsu: Baiklah..Kali ini kau menang.. Fitrahku memang memujuk rayu untuk menyimpangkanmu..
Moga cintamu pada Tu
han kan selamanya menjinakkanku. Aku kan datang lagi memujuk rayu..

Neraca iman : Moga aku terus diberi kekuatan…
Wahai Allah..hambamu masih
tercari-cari manisnya bercinta denganMu,
jangan Kau izinkan lagi aku kalah dengan pujuk rayu nafsu..
Moga Allah beri kekuatan..dengan kekuatan CintaNya..Amin..






Wallahu'alam~~

No comments:

Post a Comment